La sèquia major d'Elx no porta ni una gota d'aigua

El subforo para hablar de la actualidad local de Elche y comarca.
Responder
Avatar de Usuario
Elxtasis
Campeón Supercopa de Europa
Campeón Supercopa de Europa
Mensajes: 5144
Registrado: Lun Ago 20, 2007 10:49 pm

La sèquia major d'Elx no porta ni una gota d'aigua

Mensaje por Elxtasis »

Amigues i amics:

Fa més de dos mesos que la sèquia major d'Elx no porta ni una gota d'aigua. Quan hom, a la Troneta de partir l'aigua, durant les sessions publiques de venta, demana pels motius d'aquesta carència la resposta sempre repetida és que fa més de dos mesos que es trobà un trencament de la caixa de la sèquia pels voltants de la cua del pantà, a conseqüència de la qual la Junta Directiva de la Comunitat de Propietaris decidí llençar l'aigua de reg a la rambla, fins que no es facen les reparacions pertinents.

És curiós: allò que fa cent anys hauria estat un gran desastre per a la ciutat (ja que, a més de no poder-se regar el camp i d'assecar-se, per tant, l'arbrat i les collites, ni els molins de gra ni les almàsseres ni cap indústria haurien pogut treballar; les collites de dàtils i de magranes haurien minvat greument; la neteja domèstica no s'hauria pogut fer; ni la carnisseria ni la pescateria de la vila haurien pogut netejar i vendre els aliments etc.) ara, en canvi, és un esdeveniment molt menor que passa totalment desapercebut per a la población i que no inquieta gairebé ningú gens ni mica. Ni tan sols la significativa pèrdua visual que aquesta carència d'aigua comporta per a un dels llocs més bonics i més turístics d'Elx, el Parc Municipal, per on la sèquia major travessa integrada en el jardí d'una forma ben interessant, en forma de fil continu d'aigua, sembla haver mogut l'Ajuntament, que jo sàpiga, a prendre mesures de reparació ni ha impulsat, que jo sàpiga, cap periodista a donar la notícia, encara que fos en lletra petita.

Dos mesos sense que vinga aigua per la Sèquia Major vol dir que fa dos mesos que no es poden regar els horts de palmeres que encara utilitzen per al reg aquesta aigua del Vinalopó (clar que la majoria dels horts afectats són de propietat municipal i l'estat d'aquests horts és ja tant i tant degradat que a penes si es veurà empitjorat per aquesta mancança); vol dir, dos mesos que l'obra de la fàbrica de la sèquia pateix un enrunament més intens i més accelerat i una acumulació major de brutícia i de runa de tot tipus que quan, com un grandiós prodigi, hi corria l'aigua -una brutícia aquesta que a l'altura dels partidors de Cunyera i de Saoní, al sud de la ciutat, on desemboquen els desaigües urbans que encara fan servir la sèquia com abocador, esdevé una agressió a la sanitat i a la higiene publiques, amb una pudentina insuportable de clavegueram que patim tots els que hi passem-; vol dir, dos mesos sense que passe l'aigua ni pel molí del Real i la suggerent cascada ornamental que s'hi féu els anys seixanta, ni pels emblemàtics, encara que reconstruïts i falsos, "xorrets del parc", ni per l'estany dels ànecs, ni per l'hort de Baix: llocs tots aquests dels més bonics dels jardins d'Elx, com ja hem dit adès; vol dir, dos mesos sense que es puga mostrar als viatgers curiosos i als estudiosos interesats l'antic sistema del reg d'Elx al al pontet del Rei o al partidor de Candalix, uns dels llocs encara un poc ben conservats del sistema d'obres hidràuliques d'Elx, encara que el lloc de Candalix ja patí l'estiu passat una desafortunada obra de modernització i de falsificació, tremendament agressiva i mentidera, que, per fortuna, i gairebé com un milacre, es va poder tornar arrere.

Al davant d'aquest estat de coses, preocupats per la situación del reg històric d'Elx, dues vegades mil.lenari i encara en ús fins ara -però subjecte a una degradació que cap declaració patrimonial ha vingut a alleugerar gens ni mica- un grup de gent d'Elx ("amadors de la ciutat, amics fidels del Cèsar, ciutadans lliures, de lliure antic llinatge, amants dels versos i els crepuscles del Tíber, de les files de palmes, de la llengua llatina", si em permeteu la autocita) hem pensat que fóra convenient fer un visita col·lectiva a la Sèquia Major, fins allà on ens arriben les forces, per tal d'avaluar en colla la magnitud del desastre i ser-ne testimonis col·lectivament. Val a dir, que sentim que la Sèquia Major té necessitat que anem a veure-la i que ella ens hauria de veure també. Així, doncs, el proper diumenge 28 de noviembre, a les 8 h. del matí hem quedat a l'entrada de l'hort de baix per a fer una excursió a peu aigües amunt, fins allà on pogam arribar, una caminada que s'anuncia llarga i pesada (ja sabeu les precaucions que s'aconsella prendre, calcer adequat, aigua en abundancia, provisions de xocolata i d'altres aliments), però al llarg de la qual podem trobar el que encara resta viu de la sèquia, el que ja s'ha perdut irremissiblement i allò que la dessídia fa perdre cada dia que passa. Us escric, doncs, per a fer-vos partíceps d'aquestes inquietuds i per a convidar-vos a la visita. Com és natural, podeu avisar qui us semble bé.

Salut i amistat

GJiU 22-11-2010

gjiu

la meua obra escrita es pot consultar en:
http://www.ua.es/personal/gaspar.jaen/index.htm
Imagen
Sansano
Campeón Liga de Campeones
Campeón Liga de Campeones
Mensajes: 3722
Registrado: Lun Nov 20, 2006 12:43 am
Ubicación: El centre d'Elx, de tota la vida

Mensaje por Sansano »

TRADUCCIO PA ELX

Amigues i amics:

Fa més de dos mesos que la sèquia major d'Elx no porta ni una gota d'aigua. Quan , a la Troneta de partir l'aigua, durant les sessions publiques de venta, demana pels motius d'esta carència la resposto sempre repetia és que fa més de dos mesos que es trobà un trencament de la caixa de la sèquia pels alredeors de la cua del pantà, a conseqüència de la qual la Junta Directiva de la Comunitat de Propietaris decidí llençar l'aigua de reg a la rambla, fins que no se facen les reparacions pertinents.

És curiós: allò que fa cent anys haguera sigut un gran desastre per a la ciutat (ja que, a més de no poder-se regar el camp i d'assecar-se, per tant, l'arbolat i es collites, ni els molins de gra ni les almàsseres ni cap indústria hagueren pogut treballar; les collites de dàtils i de mangranes hagueren sigut mes xiquiquest; la llimpieça domèstica no s'hauria pogut fer; ni la carnisseria ni la peixcateria de la vila haurien pogut llimpiar i vendre es aliments etc.) ara, en canvi, és un esdeveniment molt menor que passa totalment desapercebut per a la población i que no inquieta . Ni tan sols la significativa pèrdua visual que esta carència d'aigua comporta per a un des puestos més bonicos i més turístics d'Elx, el Parc Municipal, per on la sèquia major travessa integrada en el jardí d'una forma ben interessant, en forma de fil continu d'aigua, sembla haver mogut l'Ajuntament, que jo sàpiga, pa prendre mesures de reparació ni ha impulsat, que jo sàpiga, cap periodista a donar la notícia, encara que fora en lletra xiquica

Dos mesos sinse que vinga aigua per la Sèquia Major vol dir que fa dos mesos que no es poden regar es horts de palmeres que encara utilitzen pa el rec esta aigua del Vinalopó (clar que la majoria des horts afectats són de propietat municipal i l'estat d 'estos horts és ja tant i tant degradat que a penes si es vorà empijorat per esta maganteria); vol dir, dos mesos que l'obra de la fàbrica de la sèquia patix un enrunament més intens i més accelerat i una acumulació major de merda i de miserie de tot tipus que quan, com un grandiós prodigi, hi corria l'aigua -una miserie d'estes que a l'altura dels partidors de Cunyera i de Saoní, al sud de la ciutat, on desemboquen es sumideros urbans que enca servixen la sèquia com abocador, es una agressió a la sanitat i a la higiene publiques, en una pudentina insuportable de clavegueram que patim tots els que hi passem-; vol dir, dos mesos sense que passe l'aigua ni pel molí del Real i la suggerent cascada ornamental que s'hi féu els anys sixanta, ni pels emblemàtics, encara que reconstruïts i falsos, "xorrets del parc", ni per l'estany des PATOS, ni per l'hort de Baix: tots estos puestos dels més bonics dels jardins d'Elx, com ja hem dit ans; vol dir, dos mesos sense que es puga mostrar als viatgers curiosos i als estudiosos interesats l'antic sistema del reg d'Elx al al pontet del Rei o al partidor de Candalix, uns dels llocs encara un poc ben conservats del sistema d'obres hidràuliques d'Elx, encara que el lloc de Candalix ja patí l'estiu passat una desafortunada obra de modernització i de falsificació, tremendament agressiva i embustera, que, per fortuna, i practicament com un milacre, es va poder tornar arrere.

Al davant d'este estat de coses, preocupats per la situación del reg històric d'Elx, doss vegaes mil.lenari i encara en ús fins ara -però subjecte a una degradació que cap declaració patrimonial ha vingut a alleugerar gens - un grup de gent d'Elx ("amadors de la ciutat, amics fidels del Cèsar, ciutadans lliures, de lliure antic llinatge, amants dels versos i els crepuscles del Tíber, de les files de palmes, de la llengua llatina", si em permeteu la autocita) hem pensat que fóra convenient fer un visita col·lectiva a la Sèquia Major, fins allà aon mos arriben les forces, per tal d'avaluar en collo la magnitud del desastre i ser-ne testimonis col·lectivament. Val a dir, que sentim que la Sèquia Major té necessitat que anem a veure-la i que ella mos hauria de veure també. Aixína, pues, el proxim dumenge 28 de noviembre, a les 8 h. del matí hem queat a l'entrada de l'hort de baix per a fer una excursió a peu aigües amunt, fins allà on pogam arribar, una caminada que s'anuncia llarga i pesada (ja sabeu les precaucions que s'aconsella prendre, sabates adequaes, auia en abundancia, provisions de xocolate i d'altres aliments), però al llarg de la qual podem trobar el que encara resta viu de la sèquia, el que ja s'ha perdut irremissiblement i allò que la dessídia fa perdre cada dia que passa. vos escric, pa fer-vos partíceps d'estes inquietuts i per a convidar-vos a la visita. Com és natural, podeu avisar qui vos asemble bé.
Avatar de Usuario
borjika
Coordinador NJL
Coordinador NJL
Mensajes: 3478
Registrado: Mar Abr 27, 2010 1:50 pm
Ubicación: Elche

Mensaje por borjika »

En 2 dias hemos acumulado un total de 15mm y en el mes llevamos 17.8mm y para mañana se espera que caigan sobre 10mm incluso mas.

Es cierto que hay poca lluvia este año aunque estas próximas semanas vienen con lluvia y ayudará a que no haya sequia.
Responder